Så gör du en företagsfilm

Företagsfilm är det nya sättet att marknadsföra sitt företag på. Det går att göra hur enkla eller hur avancerade företagsfilmer som helst. Fixa din film med egen mobilkamera eller anlita ett proffsföretag som gör filmen åt dig. Framgångsrika filmer med animeringar gör verksamheten mer lättförståelig och kan lätt sprida budskapet ut till fler.

Vad är egentligen en företagsfilm?

Som sagt så kan du göra en företagsfilm om din verksamhet så enkel eller avancerad du behöver. Det kan vara alltifrån en redovisning för internt bruk som till exempel ekonomiska rapporter, till att marknadsföra sitt företag till målgruppen på sociala medier. Det kan bestå av datoranimerade delar ungefär som en tecknad film, eller inneha egna medarbetare och chefer som förklarar olika delar.

Gör ditt varumärke starkare

Med en film om din verksamhet kan du göra ditt varumärke starkare. Ofta blir det lättare att förstå vad du vill förmedla när det finns animerade bilder och text eller en person som med egna ord förklarar saker och ting.

Hela processen med att göra en företagsfilm är riktigt rolig. Från manus till inspelning och redigering. Ett företag som är anlitat av dig kan normalt hjälpa dig med hela processen men du kan även göra ditt manus själv och låta filmföretaget göra resten. Det som är bra med ett företag är att de redan har stor erfarenhet och är bra på att bolla idéer. Vissa saker kanske inte är värt att ta med ur marknadsföringssyfte medan andra saker du inte ens hade tänkt på kan vara det.

Är det samma sak som reklamfilm?

Nej det är det inte även om man skulle kunna se många likheter. Företagsfilmer är lika viktiga externt som internt. När du till exempel vill utbilda medarbetare är en företagsfilm en bra inkörsport och ett bra komplement till eventuella föreläsningar och kurser. Det är dock viktigt att veta var och hur innehållet ska passa in. Det viktiga är ju att du får valuta för pengarna du betalar för och att effekten blir så stor du har tänkt dig.

Det finns olika typer av företagsfilmer som är till för olika syften. Detta kan vara för att använda som rekryteringsverktyg, för att utbilda personal, för att ge ekonomiska rapporter eller liknande. Det kan även vara bra för att enklare presentera en affärsidé för en långivare eller för att presentera ett projekt i en verksamhet. Samtidigt kan det vara för att sprida en kampanj och handla om ren marknadsföring. På det sättet kan en företagsfilm likna en reklamfilm men det är ändå inte riktigt samma sak.

Hur filmen utmärks kan berättas på många sätt. Det ska vara en bra storytelling och berätta något väsentligt. Hur löser just din verksamhet en kunds problem och vad är nischen med er? Vilken är visionen inom företaget och vad vill ni uppnå?

Ett tips är att inte göra en företagsfilm alltför avancerad och lång, då tröttnar lätt folk och kommer inte ens ihåg vad filmen ville förmedla. Om du inte har gjort en företagsfilm innan så kan det vara en god idé att börja bolla idéer nu.

Leave a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *